Zadanie

Zachęcam Was do zrealizowania, mam nadzieję, ciekawego zadania.
Z perspektywy człowieka współczesnego dokonajcie oceny przeobrażeń, jakie na przestrzeni wieków zaszły w kwestii postrzegania ludzkiego ciała.
Nagrajcie krótki (ok. 5-minutowy) filmik, który będzie antyreklamą współczesnego kultu ciała. Efektem finalnym Waszej pracy może być także prezentacja w Prezi lub Power Poicie.

Celem Waszego zadania powinno być uświadomienie oglądającym, że wygląd zewnętrzny nie jest najważniejszy, nie świadczy o prawdziwej wartości człowieka, a na pewno nie daje pełni szczęścia. 
Adresatami mogą być np. nastoletnie dziewczyny, ale i chłopcy, bo to młodzież najbardziej ulega presji idealnej sylwetki.
Wszystko zależy od Waszej inwencji twórczej.
Zadanie daje możliwości rozwijania w sobie kreatywności, zdolności artystycznych
i reżyserskich.
  • Jaki był kanon piękna w starożytności, gdzie uroda była związana ze szlachetnym pochodzeniem. (możecie wykorzystać fragment „Iliady” Homera - historia pięknej Heleny, a także mit o Narcyzie) 
  • W jaki sposób o urodę dbały renesansowe elegantki? Przedstawcie utwory literackie lub przykłady malarskie z tego okresu, ukazujące kanon piękna. (np. obraz Sandro Botticelli „Profil młodej kobiety” lub utwór Jana Kochanowskiego „Panna XI” z „Pieśni świętojańskiej o Sobótce”) 
  • Jak wpłynęła na polską obyczajowość moda na tzw. francuszczyznę w epoce oświecenia? W czym się przejawiała? (możecie wykorzystać przykłady malarskie, literackie, np. satyrę pt. „Żona modna” Ignacego Krasickiego) 
  • Jaki jest kanon współczesnego piękna? (przykłady sławnych modelek, aktorek, które wyznaczają współczesne trendy dobrego wyglądu) 
  • Co robią współczesne kobiety, aby sprostać temu, co obecnie jest preferowane jako wzór pięknego ciała? (diety, operacje plastyczne, ćwiczenia fizyczne, zabiegi kosmetyczne) 
  • Ukażcie zagrożenia będące wynikiem licznych reklam i kampanii zachęcających do osiągania idealnej sylwetki. (anoreksja, bulimia, depresje, niska samoocena)
  • Zastanówcie się, czy współczesny odbiorca nie jest zbyt często manipulowany? (techniki komputerowe, które stosują twórcy reklam, aby stworzyć „idealną kobietę”) 

Stworzony przez Was filmik/prezentacja będzie zaprezentowany w klasie i omawiany.
Aby w czasie realizacji projektu ułatwić Wam wyszukiwanie informacji w części pt. „Źródła” podaję adresy internetowe i bibliografię.
Oczywiście zachęcam do samodzielnego wyszukiwania ciekawych informacji.
W „Ewaluacji” dowiecie się, w jaki sposób Wasza praca będzie oceniana.
Zapraszam do samodzielnego opracowania zadań, które powinny ułatwić Wam realizację projektu:
W których epokach w sposób szczególny dbano o wygląd zewnętrzny i z czego to wynikało? 
Realizując poszczególne zadania możecie wybrać również inne epoki literackie, które Waszym zdaniem nawiązują do tematu.
Nakreślcie plan działania, szczególnie skoncentrujcie się na doborze materiału niezbędnego do stworzenia scenariusza, a później nakręcenia filmu lub stworzenia prezentacji.
Następnie pomyślcie, jak swoje dzieło ciekawie przedstawić na forum klasy, dlatego ważna będzie również muzyka i ciekawy komentarz.

W każdej z grup wybierzcie lidera pełniącego równocześnie funkcję reżysera. 
Jego zadaniem będzie koordynowanie prac zespołu, przestrzeganie harmonogramu i terminów, motywowanie i monitorowanie postępów pracy grupy.
Będzie także odpowiedzialny za sprawiedliwy podział pracy, przestrzeganie norm społecznych i oszczędne wykorzystanie produktów niezbędnych do wykonania zadania. 
Do jego zadań należeć będzie również czuwanie nad przestrzeganiem praw autorskich.