Zachęcam
Was do zrealizowania, mam
nadzieję, ciekawego zadania.
Z perspektywy
człowieka współczesnego dokonajcie oceny przeobrażeń, jakie na przestrzeni
wieków zaszły w kwestii postrzegania ludzkiego ciała.
Nagrajcie
krótki
(ok. 5-minutowy) filmik, który będzie antyreklamą
współczesnego kultu ciała.
Efektem finalnym Waszej pracy może być także prezentacja w Prezi lub Power Poicie.
Celem
Waszego zadania powinno być
uświadomienie oglądającym, że
wygląd
zewnętrzny nie jest najważniejszy, nie świadczy o
prawdziwej
wartości człowieka,
a na
pewno nie daje pełni szczęścia.
Adresatami
mogą być np. nastoletnie dziewczyny, ale i chłopcy, bo to młodzież najbardziej
ulega presji idealnej sylwetki.
Wszystko
zależy od Waszej inwencji twórczej.
Zadanie
daje możliwości rozwijania w sobie kreatywności, zdolności artystycznych
i reżyserskich.- Jaki był kanon piękna w starożytności, gdzie uroda była związana ze szlachetnym pochodzeniem. (możecie wykorzystać fragment „Iliady” Homera - historia pięknej Heleny, a także mit o Narcyzie)
- W jaki sposób o urodę dbały renesansowe elegantki? Przedstawcie utwory literackie lub przykłady malarskie z tego okresu, ukazujące kanon piękna. (np. obraz Sandro Botticelli „Profil młodej kobiety” lub utwór Jana Kochanowskiego „Panna XI” z „Pieśni świętojańskiej o Sobótce”)
- Jak wpłynęła na polską obyczajowość moda na tzw. francuszczyznę w epoce oświecenia? W czym się przejawiała? (możecie wykorzystać przykłady malarskie, literackie, np. satyrę pt. „Żona modna” Ignacego Krasickiego)
- Jaki jest kanon współczesnego piękna? (przykłady sławnych modelek, aktorek, które wyznaczają współczesne trendy dobrego wyglądu)
- Co robią współczesne kobiety, aby sprostać temu, co obecnie jest preferowane jako wzór pięknego ciała? (diety, operacje plastyczne, ćwiczenia fizyczne, zabiegi kosmetyczne)
- Ukażcie zagrożenia będące wynikiem licznych reklam i kampanii zachęcających do osiągania idealnej sylwetki. (anoreksja, bulimia, depresje, niska samoocena)
- Zastanówcie się, czy współczesny odbiorca nie jest zbyt często manipulowany? (techniki komputerowe, które stosują twórcy reklam, aby stworzyć „idealną kobietę”)
Stworzony
przez Was filmik/prezentacja będzie zaprezentowany w klasie i omawiany.
Aby
w czasie realizacji projektu ułatwić Wam wyszukiwanie informacji w części pt.
„Źródła” podaję adresy internetowe i bibliografię.
Oczywiście
zachęcam do samodzielnego wyszukiwania ciekawych informacji.
W
„Ewaluacji” dowiecie się, w jaki sposób Wasza praca będzie oceniana.
Zapraszam do samodzielnego opracowania zadań, które powinny ułatwić Wam realizację projektu:
W których epokach w sposób szczególny dbano o wygląd zewnętrzny i z czego to wynikało?
Realizując
poszczególne zadania możecie wybrać również inne epoki literackie, które Waszym
zdaniem nawiązują do tematu.
Nakreślcie
plan działania, szczególnie skoncentrujcie się na doborze materiału niezbędnego
do stworzenia scenariusza, a później nakręcenia filmu lub stworzenia
prezentacji.
Następnie
pomyślcie, jak swoje dzieło ciekawie przedstawić na forum klasy, dlatego ważna
będzie również muzyka i ciekawy komentarz.
W każdej z grup wybierzcie lidera pełniącego równocześnie funkcję reżysera.
Jego zadaniem będzie koordynowanie prac zespołu, przestrzeganie harmonogramu i terminów, motywowanie i monitorowanie postępów pracy grupy.
Będzie także odpowiedzialny za sprawiedliwy podział pracy, przestrzeganie norm społecznych i oszczędne wykorzystanie produktów niezbędnych do wykonania zadania.
Do jego zadań należeć będzie również czuwanie nad przestrzeganiem praw autorskich.